My Blog List

Tuesday, January 10, 2012

Tinta Kaki Berjalan

Assalamualaikum W.B.T

Alhamdulilah lama benar rasanya tidak menulis di bahagian blog ini, pelbagai-pelbagai mehnah dan kejadian yang menimpa ke atas diriku, seolah-olah suatu itu berlaku dengan sekejap sahaja, sukar untuk diriku bayangkan, dalam beberapa hari sahaja aku telah kehilangan seseorang yang amat aku kasihi dan cintai... Masa sebulan aku habiskan di Sabah, alhamdulilah itulah kenangan yang paling manis buat aku, sebelum detik-detik kedukaan melanda diriku... Pada pagi 21st Desimber 2011, merupakan tarikh keramat buat diriku, pada malam itu, aku sukar untuk melelapkan mata, dan fikiran ku kosong, tidak tahu kenapa, pada malam itu, ikutkan perkiraan lewat juga aku melelapkan mata, lebih kurang jam 2.00pagi.....suatu yang mengejutkan aku, kerana pada subuh itu aku tidak memasang alam pada hp ku, namun, ku hanya membuat mood silent pada hp ku, pada subuh itu aku seolah-olah di kejutkan sesuatu, seperti ada yang mengejutkan aku untuk bangun, aku merasa berat untuk bangun, namun ku gagahkan juga semangatku untuk bangun, selimut yang menutup sekujur tubuhku, ku buka sambil tanganku meraba-raba dalam kegelapan untuk mencari hpku untuk melihat jam berapa kah pada waktu itu..... Aku dikejutkan dengan beberapa panggilan dari keluarga ku, akak ku mizkol 4x, abg said mizkol 4x, dan abg along mizkol hampir 8x, aku seolah-olah sudah mengetahui apa yang bakal ku terima, ya mungkin sahaja itu cuma perasaan aku sahaja, lalu aku gagahkan diriku untuk mendail salah satu num yang memanggilku tadi, lalu aku mengambil keputusan untuk menelefon abg said, ku gagahkan badanku, ku genggam kemas hp di tangan ku, ku dengar sayup2 suara di seberang sana, lalu aku memberi salam dengan nada yang di buat-buat....lalu ku bertanya kenapa, hampir sahaja jatuh hp dari genggaman tanganku apabila mengetahui beruta yang aku terima pada subuh itu, tidak dapat lagi aku menahan titsan air mataku, kian deras, sehingga semakin kuat esakkan suaraku, aku seolah-olah sukar untuk menerima khabar berita tersebut, lalu ku gagahkan diriku dan bersuara, 'Tidak!!!!! tidak! kak, mama tidur bha tue kan?? pergilah kejutkan mama kak, kak jangan lah buat mcm nie, mama tidur bha kan, sambil esakkan ku semakin kuat, airmataku semakin deras mengalir, tidak dapatlah ku tahan perasaan di jiwa, lalu aku bangkit, ku menukar pakaian tidurku, dengan jiwa yang dalam kedukaan, terkesima, terkejut dan bermacam-macam lagi perasaan pada masa itu, aku gagahkan untuk pergi ke MKL, hajatnya untuk aku menunaikan solat jenazah ghaib, namun oleh kerana aku tidak mempunyai pengalaman melaksanakannya, aku solat tahajjud, dan hajat untuk menenangkan fikiranku, subhanallah, keadaanku makin tidak tenang, fikiranku bercelaru, melayang-layang, jasad ada dalam keadaan berdiri betulm namun fikiranku sukar untuk fokus pada solatku, lalu aku duduk beristgfar sebanyak mana mgkin untuk menenagkan fikiranku.... lalu berkumandanglah azan subuh yang diazankan oleh akh afiq helmey sahabat seperjuanganku,  bersama al-akh najamuddin role modelku, sebelum solat subuh, aku gagahkan diriku berjumpa dengan akhi najamuddin untuk bncg berkenaan melakukan solat jenazah ghaib....lalu akhi najmuddin tidak beberapa setuju untuk melakukannya selepas subuh, disebabkan mengambil cakna dengan khilaf2 ulamak, namun begitu setelah mendapat pandangan daripada ust. hishamuddin maka solat jenazah ghaib alhamdulilah dapat dilaksanakan selepas subuh.....uhuhu......setelah solat, airmataku seolah-olah tidak mengenal erti berhenti, subhanallah.....

Semoga Arwah ditempatkan bersama orang-orang yang beriman........
Al-Fatihah

No comments:

Post a Comment